2.5 maand Midden Amerika voorbij - Reisverslag uit Isla Mujeres, Mexico van Sven Opijnen - WaarBenJij.nu 2.5 maand Midden Amerika voorbij - Reisverslag uit Isla Mujeres, Mexico van Sven Opijnen - WaarBenJij.nu

2.5 maand Midden Amerika voorbij

Door: Sven van Opijnen

Blijf op de hoogte en volg Sven

22 Mei 2013 | Mexico, Isla Mujeres

Nog een dag te gaan en dan zit me 2.5 maand Midden Amerika erop. Vanmiddag richting Cancun om daar nog de stad te bekijken. `s Avonds voor de laatste keer stappen in Midden Amerika en dan morgen het vliegtuig richting New York voor een week. Ook daar erg veel zin in.

Nieuw Zeeland en Fiji een samevatting geschreven over het land. Zat van de week te denken en eigenlijk heb ik daar nu niet zo zin in haha. Het enige wat ik kan zeggen: ga maar lekker zelf hierheen, het is namelijk super. Een werelddeel met vreselijk veel mogelijkheden en waar nog een stuk meer kan dan menig ander werelddeel. Van prachtige steden tot de meest armoedige en van witte stranden tot vuilnis wat langs de weg wordt verbrand.

Nu zal iedereen straks in Nederland wel beginnen van: maar is wel veilig daar (ja ken Nederland haha)?? Ja wat is veilig?? Mij is niets overkomen en ik denk zolang je normaal doet zal dat ook niet gebeuren. Berooft kan je namelijk in elk land worden. Maar aan andere kant wees wel slim. Vraag locals waar je kan lopen, reis niet `s nachts en loop in de avond met alleen 20 dollar op straat. Dus geen telefoon, camara, paspoort of bankpasjes. Berooft worden is lullig, maar 20 dollar kwijt zijn is niet zo erg. In elk hostel zijn kluisjes, dus berg je spullen daar gewoon op.
En ja heb mensen gehoord die berooft zijn, maar ik denk dat je er ook weinig van begrijp als je in straten die door elk hostel wordt afgeraden `s nachts met 500 dollar gaat lopen.
Wees slim dan is de kans gewoon niet groot dat je berooft wordt. Kans is er altijd, maar die is er ook in Amsterdam en Utrecht. Ok misschien is die hier iets groter;).

Het alleen reizen is me erg goed bevallen, niet dat nu altijd alleen zal gaan hoor haha. Zeker Midden Amerika is erg makkelijk om mensen te vinden om mee samen te reizen. Eigenlijk alleen Panama een week alleen gereist en een week Mexico alleen, overige 2 maanden altijd samen gedaan met verschillende mensen. Dan is een week met Nederlanders, week met een Zweed of week met een Duiter en Ijslander. Je komt van alles tegen. Veel mensen die ook alleen zijn en dus ook op zoek zijn naar iemand die weekje zelfde stuk doet.
Het alleen reizen in Midden Amerika is wel makkelijker dan Nieuw Zeeland. Nieuw Zeeland veel mensen die het voor een paar weken doen, waardoor deze mensen een stuk snel gaan. In verhouding daar wel stuk meer alleen gezeten. Midden Amerika is qua alleen reizen gewoon leuker. Hostels ook gezelliger en iedereen maakt praatje met elkaar. Zo bijvoorbeeld in de bus van El Salvador naar Guatemala een Zweed ontmoet, Pontus, en heel Guatemala mee samen gedaan in 1.5 week. Hadden allebei niet veel tijd en wilde dezelfde dingen zien. Hij vloog vorige week naar NY vanuit Guatemala, waardoor hij nu weer andere kant van de wereld ziet. Zo snel kan het gaan.

Met nog een week NY te gaan, zit voor me gevoel me reis er toch beetje op. NY voelt meer als stedentrip dan als een reis. Maar erg veel zin om samen met me moeder te doen een week. Overmorgen op het vliegveld haar naar bijna 5 maanden weer zien.

Voor de gene die nog ooit twijfelen over een wereldreis, heb maar een advies: ga lekker!! Waar wij in Nederland over alles altijd 20 keer nadenken of het wel goed is, is het juist goed (denk ik) om eens in het onbekende te stappen. Die eeuwige planning die wij in NL maken kan je hele leven nog. Hier eigenlijk nooit verder dan 2 dagen gekeken. Zeg ik niet dat dit altijd goed is, maar keer wat anders is wel goed voor je.

Samevatting van me reis: Mooiste natuur ooit gezien Nieuw Zeeland, perfecte plek voor huwelijksreis of aanzoek Fiji Eilanden en perfecte plek voor avontuur Midden Amerika. Allemaal super.

Ps: foto`s komen ergens volgende week wel keer op Facebook. Ben me kabel kwijt geraakt van me camera, waardoor hier niet meer kan. Zal thuis doen.

• 22 Mei 2013 - 18:28

Marlies Penders:

Hoi Sven, bedankt voor je leuke reisverslagen en tenslotte je goede tips! Je weet maar nooit en plannen doen we niet. Wat een mooie reis en leuke, soms spannende activiteiten. En dan nog lekker een weekje N.Y. Heb je de zakdoeken al aangeschaft? Heel veel plezier samen. Groet Marlies

• 22 Mei 2013 - 19:10

Willeke De Ridder:

Hoi Sven, Wat hebben wij genoten van je leuke verhalen. Jij komt terug met een heeeele volle rugzak met verhalen,ervaringen etc... Dit nemen ze jou niet meer af. Nu nog de afsluiting met een weekje N.Y samen met je moeder. Genieten jullie samen van het indrukwekkende N.Y en tot gauw!!!!!!groetjes Willeke

• 22 Mei 2013 - 20:07

Anne:

Hey Sven,
    Wat zeg je toch in een keer verstandige dingen! Leer je dat ook allemaal op zo`n prachtige reis
    Leuk hoor al die verhalen. En dan nu als toetje een weekje NY met je moedertje SUPER geniet er nog maar van. Maar met die rugzak vol ervaringen kan je thuis weer aan de slag !
    Tot volgende week !
    Groetjes de buuf (weet je nog )

• 24 Mei 2013 - 14:09

Henriëtte Van Rooij:

Hoi Sven en Annemiek,

Kan het niet laten om jullie nog een berichtje te sturen.
    Ik wens jullie tweetjes een heel fijne week in New York.

Tot ziens !!
    lieve groet van Henriëtte van Rooij