Als ballarina van de vulkaan - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Sven Opijnen - WaarBenJij.nu Als ballarina van de vulkaan - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Sven Opijnen - WaarBenJij.nu

Als ballarina van de vulkaan

Door: Sven van Opijnen

Blijf op de hoogte en volg Sven

18 April 2013 | Nicaragua, Granada

Mijn vorige reisverslag is ongeveer 1.5 week geleden en ondertussen ben al weer een land verder. Gaat erg snel soms. Ben gisteren aangekomen in Granada, Niceragua.

Afgelopen week na San Jose 2 dagen naar La Fortuna geweest. Een busreis waar geen eind aan leek te komen, het is hier namelijk gebruikelijk dat de bus gewoon stopt langs de weg als er mensen staan. Dit als resulaat dat we alleen in San Jose al minimaal 40 keer stopte. Ahja alle tijd zullen we maar zeggen.

La Fortuna staat bekent op zijn vulkaan en watervallen. Uiteindelijk er voor gekozen om alleen beide watervallen te doen. Vulkaan was het niet mooi weer voor en daarnaast wat backpackers gesproken die de watervallen aanraadde om te doen en niet de vulkaan. Langs de watervallen gevlogen met een touw waardoor je weer eens een ander uitzicht krijgt. Keer iets nieuws.

Na La Fortuna doorgetrokken naar de westkust van Costa Rica, en wat ze zeggen is waar. Of Amerikanen en anders Amerikaanse invloeden. Tweede stad waar geweest ben, Santa Teresa, was een zandweg van 5 kilometer (dit was het hele dorp) waar ze de hele dag met quads en motors reden. Aardig zand happen hierdoor ook als je langs de weg liep.
Het eerste plaatsje waar geweest ben, Montezuma, sliep je in de jungle en werd je in de ochtend gewekt door de grullende apen. Leuk voor de eerste 5 min, maar daarna werd toch wat minder omdat niet meer kon slapen haha.

Afgelopen vrijdag vanuit Sana Teresa 12 uur onderweg geweest met een IJslander en Duiter naar Niceragua. Het land waar alles kan en qua openbaar vervoer niets gek is.

Qua openbaar vervoer begon het al bij de grens. Taxichauffeurs zeggen dat er geen bus is zodat je met hun meegaat voor 3x de prijs, terwijl 200 meter verderop gewoon een bus stond. Haha ja het is de proberen en als maar 1 op de 10 doet is dag geslaagd. Uiteindelijk maar de bus gepakt. Een oude gele schoolbus die veel te vol zat. Schijnbaar had deze chauffeur haast want hij reed met 130 km/h (wat hier echt niet kon) over een weg met allemaal heuvels. Inhalen deed die heuvelop gewoon zonder te kunnen zien wie er aan de andere kant van de heuvel reed. Hij toeterde wel netjes als die inhaalde om mensen te waarschuwen, of zin heeft is weer wat anders.... haha.

Daarnaast als je in deze bus wilde instappen ging die wat zachter rijden, achterdeur ging op, zelf moest je rennen en dan springen in de bus. Zag er heel komisch uit, misschien ook plan voor Connexxion in NL rijden ze keer op tijd haha. Gelukkig stopte die wel voor ons omdat we een backpack hadden. Sociale mensen.

De eerste dagen doorgebracht in San Juan del Sur. Veel backpackers trekken hier heen omdat de eerst badplaats is over de grens en een stuk goedkoper is dan Costa Rica. Scheelt bijna de helft hier. Hier de eerste dagen wat rondgehangen op het strand en de stad bekeken.

Afgelopen maandag vertrokken naar Ometepe. Dit is een eiland midden in het grootste meer van Niceragua met twee grote vulkanen. Met ze 5en zijn we om 5 uur in de ochtend richting Ometepe gegaan. Bus, taxi en ferry verder aangekomen rond 9 uur in Ometepe. Hier ontbeten en om 10 uur liepen we naar een gids om te beginnen. Gids vroeg of we het zeker wisten om 10 uur pas te beginnen, was namelijk wel warmste gedeelte van de dag. Normaal begonnen ze om 5 uur in de ochtend, zodat ze rond 1 uur middag terug waren. Wij lieten ons natuurlijk niet afschrikken en wilde beginnen met onze toch van 8 uur naar La Concepcion (de grootste vulkaan van de 2, 1600 meter hoog).
Na twee uur door de bossen gelopen te hebben was ik een drijfnat shirt verder en liep het zweet op elk plek je van me lichaam (zal netjes houden;)). Me 3 liter water die ik had begon al op te raken, misschien had dus toch te weinig. Na de twee uur door de bossen was het nog twee uur over rotsen klimmen naar de top. Bovenaan de vulkaan een prachtig uitzicht over het eiland. De gids gaf ons 10 minuten op de top anders kwamen we namelijk in het donker in de bossen. Fijn dus...., 4 uur lopen en dan 10 min zitten op de top. Maarja het uitzicht was het waard. Na 2.5 uur als een ballarina over de rotsen naar beneden geklomen te hebben weer bij de bossen aangekomen. Wat schaafwonden aan overgehouden door vallen, misschien ballarina toch niets voor mij haha. Bij de bossen aangekomen was mijn water alleen op, volgende probleem. De laatste twee uur zonder water gelopen, dit was niet heel fijn. Op het laatste vlakke stuk liep een van de jongens wakkelend voor me omdat die ook al twee uur geen water meer had. Ben bang dat zelf niet veel beter liep haha. Misschien had toch beter naar de gids moeten luisteren. Zeker toen die onderweg zei dat zwaarste maand en zwaarste moment van de dag op dat moment was om de vulkaan te lopen. Maar..... Het was het waard.

Ondertussen gisteren aagekomen in Granada. Leuke oude plaats hier waar veel te beleven is in de stad. Niet heel groot maar veel resaurantjes, barretjes en winkels. Denk dat me hier de komende dagen wel vermaak.

De plannen voor de rest van de week heb nog niet echt. Granada paar dagen, denk naar Leon en proberen met konningennedag in Managua te zijn. Schijnt bij elke Nederlandse ambassade een feestje te zijn over de hele wereld. Keer wat anders dan Utrecht. Vandaag ook alweer twee jaar samen met Manon. Gaat erg snel. Zal volgend jaar in Nederland zijn op deze dag lieverd;) haha (K).

Voor de gene die de foto´s nog niet gezien heeft, heb van de week alle foto´s tot nu toe op me facebook gezet.

• 18 April 2013 - 23:09

Romana:

Leuk om te lezen Sven! En gefeliciteerd met jullie jubileum. Je hebt een hoop goed te maken als je terug bent denk ik! Super om je verslagen te volgen. Zo gaan Frank en ik toch nog een beetje de wereld rond, haha! Heeel veel plezier nog! Groetjes Frank en Romana

• 20 April 2013 - 14:04

Opa En Oma Van Opijnen:

HalloSven,
    Wat heb je weer een spannend reisverslag geschreven .Vanavond gaan we jouw foto,s bekijken bij je
    pa en ma.Wij wllen wel eens zien wat voor capriolen jij allemaal uithaalt.
    Hoe vond je de foto,s van onze expositie We hebben in twee weekenden ongeveer 350 bezoekers
    gehad.Manon vond het geweldig. Ze was heel beduusd van de prachtige lokatie en de inrichting
    Groeten van opa Bert en oma Ria.

• 21 April 2013 - 17:23

Henriëtte Van Rooij:

Hoi Sven,

Na dit wereldverslag toch weer even reageren. Het lijkt wel of je hoe langer hoe meer meemaakt.
    Je vliegt gewoon door de wereld en bent alweer een land verder.
    Leuk dat je veel backpackers ontmoet onderweg, dat is echt iets van deze tijd en je kunt er soms belangrijke informatie van krijgen.
    Als ik lees wat je allemaal onderneemt kom je superslank terug in Nederland.
    Dit weekend ben ik naar Nieuwegein geweest voor Simon zijn verjaardag.
    Van Anouk leuke foto's gezien van het eindexamenfeest en daar stond je vriendin ook prachtig op.
    Ze zal wel heel blij zijn je weer te zien, maar dat duurt nog even.

Tot volgende keer, lieve groeten van Oma van Rooij