Weer naar school - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Sven Opijnen - WaarBenJij.nu Weer naar school - Reisverslag uit Bocas del Toro, Panama van Sven Opijnen - WaarBenJij.nu

Weer naar school

Door: Sven van Opijnen

Blijf op de hoogte en volg Sven

29 Maart 2013 | Panama, Bocas del Toro

Voor me gevoel al weer heel lang geleden, maar nu ik terug kijk is het pas twee weken geleden me laatste reisverslag. Ondertussen wel twee werelddelen verder dus misschien komt het daardoor.

In me laatste reisverslag was ik nog in Fiji. Dezelfde dag gevlogen naar LA voor twee dagen. Gezellig bij mijn familie op bezoek. Erge gezellige twee dagen gehad. Door de marathon van LA liep de eerste dag wat vertraging op maar zeker de maandag een goede indruk gehad van LA. Waar veel mensen vinden dat er niet veel te doen is vond ik het een erg leuke stad. Misschien omdat zo ruim opgezet is alles moeilijk te bereiken, maar ja das Amerika. Maandag van Downtown LA naar Bevely Hills gereden, naar het strand geweest en nog even naar Hollywood. Misschien dat voor mij ook mooi was omdat ik sinds 2.5 maand weer in een stad kwam, blijf toch een stadsmens.

Vorige week dinsdag naar Panama gevlogen. Toch wel weer even cultuurshok. Faciliteiten stukken minder en veel troep op straat wat gewoon niet opgeruimd wordt, niet meer gewend de afgelopen maanden. De eerste drie dagen in Panama-City geweest. Om nou te zeggen nog een keer terug gaan, nee. Niets is te lopen en openbaar vervoer is klote. Je staat door de hele stad elk moment van de dag in de file. De laatste dag naar het oude gedeelte Porto Viejo gegaan en hier nog een dag gebleven. Dit wel gezelliger. Mensen over algemeen wel aardig. Waar ik twee maanden niet gelift had heb ik dit in Panama-City wel gedaan haha. Aardige mensen die niets te doen hadden en mij wel even naar me hostel wilde brengen omdat een uur lopen was en 37 graden was. Het is hier namelijk de eerste week heel warm geweest. Sorry dat ik het zeg, zou jullie graag 10 graden geven haha.
De laatste dag naar het Panama-kanaal geweest met 5 andere mensen. Leuk om te zien en museum erg mooi, maar omdat je maar een heel klein deel ziet vond ik voor de rest niet heel bijzonder. 3 sluizen achter elkaar hebben we in Nederland ook. Grote verschil is wel dat hier 4 ton betaald wordt om door het Panama Kanaal te komen, nog steeds record. Daarnaast verbindt het natuurlijk twee zeeen met elkaar, levert veel geld en tijd op. Omvaren is best een eind haha.

Vrijdagnacht verder gegaan naar David. Klein plaatsje wat halvewege Panama ligt. Aangezien dit halvewege mijn eindbestemming, Bocas del Toro, ligt vond ik het mooie tussenstop. Daar aangekomen bleek een van de grootste festivals van Panama daar te zijn het weekend. Met een Canadees naar toegeweest, erg leuk festival.

Zondag naar Bocas del Toro gereisd, hier begon afgelopen maandag mijn Spaanscursus. Ja weer een week naar school geweest, was tijd geleden. Maandagochtend met pen en papier om 8 uur in de ochtend naar me les van 4 uur lang toe haha. Weer even wennen. Ondertussen is het vrijdag en ben ik klaar met de Spaans cursus. Erg veel geleerd en me citificaat gehad, kan weer in me plakboek haha. Viel soms toch wel tegen omdat je in 3 talen zit te denken, Spaans, Engels en Nederlands. Gelukkig gaat Engels steeds beter.
Bocas del Toro is een eiland helemaal in het noorden van Panama, je moet hier met de watertaxi heen. Leuk eiland, erg op toerisme ingesteld. Ook wel aan te prijzen te merken. Zoiezo valt het me tegen wat alles hier kost, Fiji echt twee keer zo goedkoop. Volgende week Costa Rica zal er niet beter op worden. Erg weinig gedaan hier de afgelopen week, puur omdat te warm is. Vandaag en gister wat regen gehad waardoor wel lekker afkoelt. Morgen dagje strand om nog maar even van de zon te genieten.

Na twee weken Panama toch nog wel beetje wennen. De natuur nog niet heel erg bijzonder, misschien ben ik ook te verwent in NZ en Fiji en faciliteiten drama. Me warme douche ga ik denk ik 13 juni in Nederland pas weer voor het eerst meemaken. Maar wie weet Costa Rica!!!

Zondag richting Buquete denk ik. Hier een vulkaan waar veel mensen in de avond naar boven gaan om zonsondergang te zien, schijnt erg mooi te zijn. Veel Mensen overnachten hier ook om dan weer de zonsopgang te zien vanaf de top. Weet nog niet of dat ga doen.

Voor alle vragen die al gehad heb, mis je Nl?? Ja tuurlijk soms. Tuurlijk mis Manon, familie en vrienden. Maarja zit hier wel lekker in de zon en ben nog erg benieuwd naar de rest van Midden-Amerika. Dus nee kom nog niet naar huis haha!!!

  • 29 Maart 2013 - 23:05

    Moes:

    Ha grote zoon.
    Wat heb je weer een leuk verslag geschreven. Om op je laatste stukje in te gaan : Ik verwacht ook niet dat je eerder naar huis komt. Geniet er maar lekker van.
    En wie had dat gedacht, ons talenwonder : Engels en Spaans !!
    Allemaal dingen die ze je nooit meer af nemen.

    Je weet dat we vandaag het trieste bericht hebben gekregen van het overlijden van Robert.
    Het is jammer dat we met ons neus op de feiten worden gedrukt, Geniet van het leven.
    Lieve Sven dat ben je zeker aan het doen.
    Dikke kus, Moes

  • 30 Maart 2013 - 11:58

    Willeke:

    Hoi Sven,Jij bent goed bezig,spaanse les in je vakantie een toppertje hoor!!!!!Leuk verslag .Zo kunnen we ons een klein beetje voorstellen wat jij daar allemaal beleefd. Geniet er nog maar lekker van,wij snakken hier naar een klein beetje warmte,kan jij je niet voorstellen denk ik.We blijven hopen ha,ha
    groetjes Willeke

  • 30 Maart 2013 - 19:01

    Henriëtte Van Rooij:

    Hoi Sven,

    Had al eerder willen reageren na je vorige verslag. Je had het toen over in hangmat op het strand met uitzicht op blauwe zee ! Dat klonk wel grappig aangezien we hier op de noordpool zitten.
    Bij jou 37 graden, onvoorstelbaar.
    Maar je bent nu al weer een heel eind verder. Zelfs in de schoolbanken gezeten en spaans geleerd.
    Heel goed. Je doet het echt fantastisch en zo te horen bevalt het je allemaal wel.
    Wij gaan hier vannacht de klok een uur vooruit zetten en morgen is het Pasen.
    Op mooi weer moeten wij nog wachten.
    Tot de volgende keer Sven.

    lieve groetjes van Oma van Rooij

  • 04 April 2013 - 16:26

    Romy Stekelenburg:

    Heee sven!

    wat een leuke verhalen allemaal! wat zie je veel en wat maak je een ontzettend leuke dingen mee! Dit nemen ze nooit meer van je af! Geniet er nog maar lekker van en kom inderdaad nog niet naar huis want er is nog te veel te zien en te ontdekken!!

    Groetjes Romy

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sven

Actief sinds 01 Jan. 2013
Verslag gelezen: 414
Totaal aantal bezoekers 44821

Voorgaande reizen:

19 Juni 2013 - 27 Juni 2013

New York

19 Maart 2013 - 13 Juni 2013

Midden Amerika

06 Maart 2013 - 17 Maart 2013

Fiji Eilanden

07 Januari 2013 - 06 Maart 2013

Nieuw Zeeland

Landen bezocht: