Fiji-time, Bula en Hangmat - Reisverslag uit Nadi, Fiji van Sven Opijnen - WaarBenJij.nu Fiji-time, Bula en Hangmat - Reisverslag uit Nadi, Fiji van Sven Opijnen - WaarBenJij.nu

Fiji-time, Bula en Hangmat

Door: Sven van Opijnen

Blijf op de hoogte en volg Sven

17 Maart 2013 | Fiji, Nadi

Na 12 dagen Fiji zit het er hier weer op. Ondanks best een aantal keer regen toch een prachtig land. Was namelijk in NL vergeten te kijken dat ik gewoon midden in het regenseizoen zit hier haha. Regen vooral 's avonds en 's nachts gehad waardoor het uiteindelijk wel weer mee viel.

Na 12 dagen kan ik het woord 'Bula' niet meer aanhoren. Dit betekent volgens mij Hallo, Goedemorgen, goedemiddag, goedeavond ect. Oftewel je hoor het echt de hele tijd. De mensen hier groeten ook alle toeristen als ze die zien, waardoor je alleen in de stad al 50 keer 'Bula' hoort. Ben er nu wel klaar mee haha. Het super vriendelijke heeft dus ook een nadeel;). Mensen doen hier echt alles voor je en in hostels kennen ze binnen 5 minuten ook je naam waardoor wel heel persoonlijk allemaal overkomt. Wel weer leuk, omdat ook gemeend overkomt en niet gemaakt.

Daarnaast 'Fiji-time'. De meeste mensen weten dat ik heel relaxt ben, maar dit land slaat alles en is zelfs voor mij te veel. Er gaat hier namelijk werkelijk niets op tijd. In 12 dagen is niets hier op tijd gegaan. Dit is 4 keer leuk maar daarna gaat het ook wel irritereren.

Het begon vorige week al. Na twee dagen Nadi wilde ik wel eens een paar eilanden bekijken. Die witte stranden, blauw zee en hangmat leken me wel wat. 's Avonds afgesproken om de volgende ochtend om 9 uur richting Suva (hoofdstad van Fiji) te gaan en daar uiteindelijk met de Ferry over naar Taveuni en Qamea. 9 uur stond Ome Sven klaar maar geen bus. Ik eens vragen, half uurtje later zou het worden. Uiteindelijk was het half 11 voor we weggingen. Toen hebben we uur door de stad gereden om uiteindelijk om half 12 weer bij het hostel te staan. Het schoot dus niet bepaald op.
Uiteindelijk met de bus naar Suva gegaan en rond half 5 de ferry op gegaan. Ferry ging om 6 uur weg en beetje op tijd voor een goede plek leek ons wel handig. Uiteindelijk werd het 8 uur voordat we weggingen. Mensen hier komen namelijk zelf pas op laatste moment aan omdat ze weten dat toch niet op tijd gaat. Ja ook manier van leven.... Na 20 uur op de grond gelegen te hebben op een overvolle ferry eindelijk Taveuni bereikt. Geen shop, koud aan boord en snurkende fijise vrouwen naast me was ik er wel goed klaar mee. Wist niet dat vrouwen zo konden snurken, ik zou meteen uit maken als man zijnde haha.

Buiten Fiji-time is Fiji wel prachtig. Zeker de mooie dagen erg genoten in me hangmat aan het strand uitzicht op een prachtige blauwe zee. Weinig betere dingen te bedenken. Qamea nog gesnorkeld tussen het koraal, was prachtig. Eerste keer in me leven snorkelen, was alleen maar bezig om normaal adem te halen haha. Hele groep heeft ook Reef Shark gezien, behalve Sven haha. Ah ja koraal was ook al prachtig.

Nu ik terug denk aan me dagen Fiji geven de foto's op internet toch wel beetje vertekend beeld. Eilanden en stranden zijn prachtig, maar zo gauw je land in komt is het echt een derde wereld land. Wegen met meer gaten in de we weg dan goede stukken, huizen van golfplaten en gister voor het eerst een niet koude douche gehad (warm was die ook niet, maar al stuk beter). Wanneer je bij de eilanden en stranden blijft het perfecte land om tot rust te komen, maar land in veel armoede.

Vanavond, 10 uur lokale tijd, naar LA vliegen. Daar twee dagen doorbrengen en dan richting Central Amerika voor 3 maanden. Heb er zin in. Vlieg dinsdag eerst naar Panama-City, waarna ik week erop begin met Spaans cursus in Bocas tel Toro. Leer daar vast meer woorden dan Cerveza, al blijf die natuurlijk wel erg belangrijk;)

  • 17 Maart 2013 - 09:27

    Evelien Brugman:

    Hoi Sven, ook Fiji-eilanden een hele belevenis, op naar Amerika. Goh Sven wat zie jij veel en wat maak je een hoop mee. Blijven genieten. En doe in Amerika de familie de groeten. Marc was zaterdag bi Pacha, weet niet of hij er nog is. En succes met de cucrus Spaans. Groetjes Tante Lien

  • 17 Maart 2013 - 15:37

    Anne:

    Nou Sven klinkt allemaal goed! Op naar het volgende avontuur!!.
    Ben benieuwd wat je daar allemaal gaat beleven (jij ook denk ik).
    Blijf goed op jezelf passen, en veel plezier.
    Gr buuf

  • 17 Maart 2013 - 23:14

    Margo:

    Hi Sven,

    Maar goed dat je nog nooit naast een snurkende "tante Margo " hebt gelegen ha ha.
    Ouderdom komt met gebreken ja. Wacht maar tot jou Manon 50 is:-))
    Wat gaat de tijd snel. Panama al weer.
    Ilja zit daar nu ook. Waar weet ik niet precies zal eens even kijken.........
    Grrrrrrroetjes maar weer van ons

  • 25 Maart 2013 - 15:46

    Bert En Ria Opa En Oma,:

    Hallo Sven.
    Zaterdag door je Pa van Schiphol opgehaald We hebben een leuke vakantie in Benidorm gehad.
    De temperatuur van 22 Graden Celcius was was prima uit te houden,
    We hebben begrepen dat je nu in Panama ben aangekomen Een nieuw avontuur.
    Nu je Spaanse les ophalen. Dan kunnen we over 3 maanden in het Spaans converseren haha.

    Doe goed je best en wees voorzichtig in deze nieuwe omgeving
    Heel veel groetjes van Oma Ria en Opa Bert.

  • 27 Maart 2013 - 15:02

    Joke:

    Hoi Sven,

    Wat schrijf je toch beeldend, ik zie het helemaal voor me. Door blijven gaan hoor met je reisverslagen. Grappig dat jij zegt dat het te relax is. Zo slecht is het dan toch niet geregeld in Nederland he.
    Geniet van je avonturen.

    Liefs wim en jook

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sven

Actief sinds 01 Jan. 2013
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 44830

Voorgaande reizen:

19 Juni 2013 - 27 Juni 2013

New York

19 Maart 2013 - 13 Juni 2013

Midden Amerika

06 Maart 2013 - 17 Maart 2013

Fiji Eilanden

07 Januari 2013 - 06 Maart 2013

Nieuw Zeeland

Landen bezocht: