2 maanden NZ voorbij - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Sven Opijnen - WaarBenJij.nu 2 maanden NZ voorbij - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Sven Opijnen - WaarBenJij.nu

2 maanden NZ voorbij

Door: Sven van Opijnen

Blijf op de hoogte en volg Sven

05 Maart 2013 | Nieuw Zeeland, Auckland

Na twee maanden zit NZ er weer op. Na in het begin wennen uiteindelijk erg snel gegaan. Zeker de eerste dagen alleen in Auckland waren erg wennen. Ineens alleen in een stad waar eigenlijk niet veel te beleven was veil best tegen. Thuis zou je is achter computer gaan zitten of wat met vrienden gaan doen, heb je hier beide niet.

Na vier dagen Auckland was ik dan ook blij dat mee kon met de bus richting Hahei. Doordat je in de bus snel mensen ontmoet die op zelfde manier reizen meteen gezellig. De eerste 2.5 week op het Noordelijke Eiland al meteen veel gedaan. Qua activiteiten hier namelijk genoeg te doen, zeker op Noordelijke Eiland. Wezen raften, surfen, stappen, Tongariro Crossing en zal vast nog een paar vergeten. Buiten dat veel te doen is hier, ook super dat je in het mooie weer hier loopt. Na de kou in Nederland wel gehad te hebben hier in totaal 8 weken denk ik 4 keer regen gehad, voor de rest strallend blauw en erg warm. De Nieuw Zeelanders zeggen zelf ook dat dit uitzondelijke goede en vooral lange zomer is (zeker niet erg haha). Wat meteen opvalt als je reis over Noordelijke Eiland is de natuur. Waar in Nederland veel aangetast is door de mens hier nog erg veel gewoon door de natuur laten vormen. Ook de rust valt al erg op, terwijl op het noordelijke eiland 2/3 van de bevolking woont. Plekken waar je bijna niemand tegen komt. Om die reden zijn hier ook alleen bij Auckland en Wellingtn echt snelwegen, voor de rest nergens. Zelfs van Auckland naar Wellington is het gewoon een eenbaansweg. Groot veschil met Utrecht-Amsterdam;). En nee staan ook nooit files. Zijn wel overal met de weg bezig, maar dit schijnt serieus deels gedaan te worden om mensen aan werk te houden haha. Wegen worden dramatich gerepareerd, waardoor binnen paar weken weer nodig is. Ja zo houdt je werkloosheid ook tegen.

Na 2.5 week naar het Zuidelijke Eiland gegaan. Waar dacht dat Noordelijke Eiland al mooi was is het Zuidelijke Eiland qua natuur echt nog veel indrukwekender. De overtocht naar Picton (Zuidelijke Eiland) is al meteen super mooi als je tussen de eilandjes in het zuiden aankomt. Had ik ook geluk met het mooie weer (wat niet heel vaak gebeurd). Zeehondjes en piquins zwemmen gewoon langs de boot.
De eerste drie weken lans de westkant van Zuidelijk Eiland doorgebracht (Abel Tasman, Blackball, Franz Jozef, Wanaka en Milford Sound). Uiteindelijk het mooiste deel van NZ. Qua natuur Abel Tasman Park en Milford Sound echt heel mooi. Zelfs ik, als niet natuur mens haha, vond dit erg mooi. 5 Dagen door Abel Tasman Park lopen geen enkel probleem. Zal het mooie weer ook zeker bij meegespeeld hebben maar was prachtig. Dingen gaan hier ook normaal worden omdat je ze zo vaak ziet. Zeehondjes in het wild kom je hier bijvoorbeeld achter elkaar tegen.
Uiteindelijk verder gegaan naar Queenstown. Werd groots aangeprezen om te stappen maar viel erg tegen. Enige stad waar je beetje kan stappen is Wellington (beetje Utrecht), de rest is drama qua stappen. Via het oosterlijk deel weer terug gegaan naar Wellington en daarna naar Auckland.

Afsluitend van de week nog naar Bay of Island geweest (deel boven Auckland). Als later terug kijk qua natuur mooiste deel van Noordelijke Eiland, voor de rest Zuidelijke Eiland veel mooier. Qua activiteiten is Noordelijke Eiland weer beter.

Terugkijkend op afgelopen 2 maanden qua natuur schitterende dingen gezien. Allemaal nog erg onaangetast hier waardoor nog prachtig is om te zien. Veel wandelingen hier gemaakt, terwijl normaal nies met lopen heb. Maar hier is prachtig om door de natuur te lopen en klimmen over rotsen. Nergens in Europa zal vergelijkbaar gebied zijn. Voor de mensen die willen stappen in NZ, sla dit over haha. Allereerst weinig plekken waar echt gezellig is en daarnaast gewoon duur.
Qua activiteiten erg veel te doen hier. Denk dat meeste wel gedaan heb, op skydiven en budgyjumpen na. Voor veel mensen een droom, niet voor mij haha. Kan me wel voorstellen dat leuk is. Het alleen zijn soms nog steeds wel beetje wennen, maar zelf een dag niets doen gaat er ondertussen al beetje in. Kwam in begin nog als erg verloren dag over, ondertussen steeds minder. Begin me bijna backpacker te voelen;)

Afsluitend zeker aanrader om op vakantie te gaan voor week of 7 a 8. Land waar je geweest moet zijn eigenlijk. Geen land om te wonen voor mij, te rustig, maar wel heel erg mooi. Nu op naar Fiji om maar eens tot rust te komen;). Hopen op beetje mooi weer, voorspellingen zijn nog niet top. Begin hurricane seizoen:(.

• 05 Maart 2013 - 22:35

Moes:

Terwijl je Pa en Jorn manchester-real madrid aan het kijken zijn ( tussenstand 1-2 ) lees ik je ervaringen van de afgelopen 2 maanden.
    Zo,dat nemen ze je NOOIT meer af. Prachtig gehad, veel gedaan en gezien.
    Hoop dat de Figi ook zo mooi zal zijn.
    Ik ben beniewd naar je volgende verslag, Dikke kus, Moes

• 06 Maart 2013 - 16:36

Willeke:

Wat heb jij veel gedaan en gezien in die twee maanden. Daar kan jij mooi op terug kijken. Nu ,op naar je volgende deel van je reis. Ben benieuwd wat je daar tegen gaat komen. Eerst lekker relaxen en hopelijk ook genieten van de zon,zee en strand.groetjes van ons allemaal!!!!!!

• 07 Maart 2013 - 21:19

Margo:

Jee Sven, ik heb eens even gegoogled op de fuji eilanden. Laat ik nou je nieuwe hostel gezien hebben: die rieten hutjes in de zee 5*heb ik gelezen:-))
    Wow wat een exotisch oord. Zet af en toe even onze flat en de rijtjeshuizen naast het beeld wat jij ziet...........je wil nooit meer terug. Ff Manon ophalen en klaar is Kees;-))

• 09 Maart 2013 - 16:30

Henriëtte Van Rooij:

Hoi Sven,

Je laatste verslag gelezen en ik merk wel dat het goed met je gaat. Alweer 2 maanden op weg en al heel veel gezien. Je doet het echt fantastisch hoor.
    Wel af en toe wat eenzaam en zelfs probleem met lekker stappen ! Komt wel weer als je terug bent.
    Jij hebt goed weer daar en wij zitten hier in de kou. Geniet er maar van en van al het moois.
    Ik blijf je volgen , dus tot volgende keer.

lieve groeten van Oma van Rooij